Co dokáže YouTube video v podnikání
Už jste slyšeli pojem „vlog“? Jde o zkratku pro video blog, tedy dnes tak populární natáčení a publikování videí nejčastěji na YouTube. Možná znáte také pod pojmem „YouTuber“.
Zajímá vás, jak tento fenomén funguje a co by vlogování mohlo přinést do vašeho byznysu a podnikání? Tak o tom si podrobněji řekneme v tomto článku a videu.
Určitě znáte některého slavného YouTubera, jsou to většinou mladí lidé, kteří natáčejí videa jak hrajou hry, vaří, cvičí či mají svůj obor pro který jsou známí a vydělávají desítky tisíc korun, někteří až k milliónům. A že nevíte, jak to funguje a kdo jim za to platí?
Především potřebují sledovanost a pak firmy, které si u nich zaplatí reklamu. Nebo si reklamu povolí přímo u videí na YouTube, který je pak odměňuje právě podle počtu shlédnutí nebo prokliku na reklamu v jejich videu.
Možná si říkáte, že se nepotřebujete předvádět na videu, aby vám za to někdo platil, že máte své podnikání a tam potřebujete získat zákazníky. Právě proto nemáte být YouTubery, jak je dneska známe, protože ten jejich byznys je postavený jinak, oni potřebují dělat show a bavit lidi, zvyšovat sledovanost, protože to jim přitáhne reklamní partnery a zvětší zisky z reklamy, kterou oni žijou. Vy dokonce ani nepotřebujete milióny odběratelů, jak mají oni. Proto prosím neočekávejte takové výsledky u svých videí.
Pokud máte svou firmu či byznys se svými službami a produkty, tak to zde funguje jinak. Pro vás video může mít úplně jiný přínos.
Když porovnáme video s textem na internetu, tak video dokáže zaujmout více smyslů. V krátkém 5minutovém videu jsme schopni říct vše místo dlouhých textů a navíc je to pro diváka srozumitelnější. Tím však nechci zahazovat texty, protože ty stále mají své důležité místo a ještě dlouho budou mít. Video je však dnes přitažlivější forma obsahu.
Donedávna se firmy snažily dostat na první stránku vyhledávače Google, aby byli vidět. Jenže konkurence je dnes vysoká a tím pádem reklama pro zobrazování na prvních místech dražší. Video a vlogování je však zatím u firem málo využívané a proto se s ním můžeme lépe dostat na tyto první místa ve vyhledávání.
Video také dokáže lépe budovat vztah se zákazníkem, který má pak pocit blízkosti s námi. Nejednou se mi stalo, že jsem šel na obchodní schůzku a zákazník se ke mne choval daleko přátelštěji, jako bychom se už nějakou dobu znali a to jen díky tomu, že mne viděl párkrát předtím na videu. Přitom já ho viděl poprvé.
Navíc i uzavření obchodu v této fázi je již daleko jednodušší a příjemnější. Pokud totiž nakupujeme, tak daleko raději nakupujeme od lidí a firem, které známe a kterým věříme.
Nechci ani tvrdit, že uživatel koukne na video a jde nakoupit, tak to není. Pokud však pravidelně publikujeme videa s praktickým a užitečným obsahem, který naši potenciální zákazníci hledají, tak se jim častěji dostáváme na oči, připomínáme se, oni se vracejí a později nakupují.
YouTube je médium s obrovským potenciálem zasáhnout velké masy uživatelů, kteří používají internet. Navíc v porovnání s TV reklamou za provoz kanálu neplatíte. Pokud si však představujete pod videema na internetu jen reklamy na produkty, tak je to obrovský omyl.
Uživatelé na internetu nehledají video reklamy, ale řešení, rady, tipy, návody a odpovědi na své otázky. A ta mladší generace zábavu, to však nejspíše nebude vaše cílová skupina, ta patří těm YouTuberům.
Ono v každé marketingové komunikaci jde o to dostat se co nejčastěji na monitor potenciálního zákazníka. Ne však se zprávou “reklama na nejlepší produkt”, ale zprávou “toto vám pomůže s řešením”. Např. když budu prodávat sekačky, tak první video, které by měli potenciální zákazníci vidět by bylo “jak vybrat sekačku, která poseče trávník, že vám soused bude závidět”. Při této formě propagace funguje lépe – první pomáhat a potom teprve prodávat.
Navíc lidé daleko více a raději sdílejí videa než textový obsah.
Takové video potřebuje mít určitý styl. Doba, kdy se firmy prezentovaly uzavřeným korporátním stylem je pryč. Je čas otevřít se, ukázat svou lidskou tvář, naladit se na stejnou vlnu jako naši zákazníci a mluvit jich řečí. Najít stejnou notu a vtáhnout je do děje, vzbudit zájem a zvědavost.
Dívali byste se na video, kde by zkostnatělý pán v kravatě vysvětloval všechny výhody a vlastnosti produktu nebo spíše na někoho, kdo mluví úplně přirozeně a třeba začne větou: “Možná stejně jako já před pár lety řešíte to, jak … a nevíte si vůbec rady. Podívejte se, na co jsem přišel…”
U videí jde hlavně o přirozenost a to dotknout se emocí diváka, protože ty ovlivňují naše rozhodnutí koupit nebo nekoupit. Např. společnost Apple ani v reklamách neukazuje vlastnosti produktu, ale emoce při jeho použití. Třeba jak jezdí kluci na skejtu a natáčí se na iPhone.
Video umí podpořit představivost, vyvolat pocity a emoce kolem produktu. O to právě jde.
Videama tedy potřebujeme v podnikání otevírat problémy naší cílové skupiny a inspirovat řešeními z našeho oboru s našimi produkty a službami.
Možná si říkáte, že tvořit videa bude drahé. V tom případě vás vyvedu z omylu. Lidé se nechodí na videa dívat a kochat jejich kvalitou a speciálními efekty, ale dodívají se tehdy, pokud video má pro ně užitečný obsah a informace. Není tedy potřeba mít nejmodernější technické vybavení a štáb, mnohdy stačí mobil s dobrou kamerou nebo si najít kameramana, který natočí video s dobrým zvukem a nasvícením a pak jej pěkně sestříhá.
A koho postavit před kameru? Ideálně někoho z firmy, kdo ji může reprezentovat. Jak už jsem psal jde hlavně o přirozenost a kdo zná nejlépe to co vaše firma dělá? A jestli neumí mluvit před kamerou, tak existují čtecí zařízení a jde o to si natrénovat, aby nebylo poznat že je to čtené. Každopádně, já tento text, taky ve videu čtu 🙂
V poslední době jsem zahlédl pár firem, které takto dělají třeba měsíční video novinky z firmy a jejich oboru a každý měsíc jsou ve videu 3 jiní lidé z firmy. Nebo taky natáčejí rozhovory se zákazníky či tipy z oboru, ve kterém firma působí. A funguje to.
Mám pro vás
Podrobný postup a návod, jak natočit a publikovat video
Pokud si videa osvojíte nyní, tak získáte velkou konkurenční výhodu v internetovém marketingu.
Chcete-li se do natáčení videí a jejich publikování pustit sami, tak mám pro vás jednoduchý postup, který vás provede krok za krokem:
- od toho, jakou dostačující techniku vybrat na natáčení,
- na co si dát pozor před kamerou,
- jak natočit a sestříhat video na kterém půjdete vidět nebo video s prezentací a mluveným slovem,
- až po publikování videa na YouTube, nastavení popisků k videu a jeho zveřejnění.
Konkrétně postup obsahuje
Co dokáže video blog
Video je dnes velmi populární formát. Jak jej využít v byznyse, co vám přinese a jak tvořit videa? To se dozvíte v tomto videu.
Založení a nastavení YouTube kanálu
YouTube je dnes nejnavštěvovanější video portál. Proto, pokud se chcete propagovat videem, tak zde je to pravé místo. Založte si svůj video kanál podle tohoto videa a získejte své odběratele.
Jak natočit a zpracovat video
Nevíte jak natočit video? Co k natáčení potřebujete? Kam si stoupnout a jak nahrát prezentaci? Následně, jak video sestříhat? To vše se dozvíte právě v tomto videu jednoduše od základu. Určitě to zvládnete.
Jak publikovat video
Když už máme video hotové, tak jej potřebujeme nahrát na internet, na ten náš YouTube kanál tak, aby se dostal k co nejvíce lidem. V tomto videu najdete konkrétní seznam kroků, které je potřeba udělat, aby to mělo ten správný efekt.
Postup, jak tvořit videa na YouTube a vlogovat
Nyní máte příležitost naučit se tvořit videa a svést se na vlně YouTube, dokud je tady malá konkurence. Díky tomuto kurzu za cenu jednoho měsíčního mobilního paušálu se naučíte postupy, které budete využívat léta.
Navíc, když začnete natáčet pravidelně videa, tak získáte nové příležitosti a zákazníky přes internet, díky tomu, že budete známější ve svém oboru.
JSEM
Daniel Križák
Tvorba webů mne fascinuje od chvíle, kdy jsem na internet nahrál svůj první web. Každý web je pro mne umělecké dílo, které může vidět celý svět.
Na webech miluji jednoduchost, čistotu a krásný design. Zároveň chci, aby každý web měl svůj přínos, který od něho jeho majitel očekává. Jinak by to ani nemělo smysl.
Mým sloganem je: „Podnikejte s úsměvem (nejen) díky internetu.”
Sám od sebe bych nezačal točit videa. Pomohly mi však tyto návody. Kurz s návody mi přinesl další kontakty a objednávky služeb, které nabízím na stránkách. I když u mne jde o poměrně specifickou oblast, přínos je zřetelný. Děkuji.
SPOKOJENÝCH KLIENTŮ
Lidé jako vy nám důvěřují
Teď je to na vás
Možná si říkáte, že nevíte, jestli to zvládnete. Že nejste třeba zdatní s počítačem. Videa v tomto postupu jsou natočená tak, aby je zvládl jakýkoliv začátečník. Takže je v nich vždy ukázáno, co udělat a kam kliknout. Takže pokud dovedete natočit něco na mobil a jste ochotni se učit, tak věřím, že to zvládnete.