Když u nás zákazník poptává vytvoření webu, většinou se ptám, jaká má očekávání a jaké jsou jeho představy. Co by rád, aby jeho web uměl. Mou povinností je rozpovídat se o tom, co dnešní weby dokážou a jaký je jejich potenciál. Většina klientů o tom nemá tušení. Možná proto dnes weby vypadají tak jak vypadají.
Není web jako web. A byť může být krásný, přehledný a může mít skvěle napsané texty, nemusí zdaleka fungovat tak skvěle jako web, který nevypadá příliš dobře, nemá skvělé texty, ale nechybí mu to nejdůležitější – strategie.
Každý by chtěl mít na svém webu hned od začátku hromadu návštěvníků. A ideálně takové, kteří opakovaně nakupují. Ale to není tak jednoduché.
„Nastavte mi klíčová slova, abych byl na Googlu na prvním místě.”
To je jeden z častých požadavků. Dřív to možná fungovalo, ale v dnešní době už jsou vyhledávače natolik inteligentní, že to nemá smysl. Jak tedy získat kvalitní zdroj návštěvnosti pro svůj web? Třeba s pomocí blogu.
Když bych dnes začínal s novým webem, jako první bych na něm začal psát blogové články z oboru, kterému se věnuji. V každém oboru je možné sdílet zajímavý obsah, i když si zrovna teď říkáte, že v tom vašem to určitě nejde.
Řekněme, že vyrábíte fyzické produkty. Co když vaše potenciální zákazníky zajímá, jak se váš produkt vyrábí? Udělejte o tom fotoreportáž, napište pár řádků textu a máte krásný příspěvek na blog. Nebo natočte video. Vytvořte rozhovor se svými zákazníky. Možností je spoustu.
Návštěvníky je potřeba zaujmout hned napoprvé. Blog je jednou z cest. Díky blogu se budou rádi vracet, A tím, že budete obsah webu rozvíjet, ho budou mít rádi i vyhledávače. Až pak ve výsledcích vyhledávání začne váš web stoupat vzhůru. A to ani nemluvím o tom, jak skvěle je možné blogové články sdílet na sociálních sítích.
Když už návštěvník přijde na web, je potřeba ho zaujmout. Nabídnout mu něco opravdu hodnotného. Klidně to nejlepší, co máte. Říkáme tomu magnet. Tohle je věc, kterou prostě musí mít.
Magnet může mít různé podoby a na webu jich postupem času můžete mít několik. Může to být ebook, video, přístup na jinak nedostupnou stránku, sleva, kupón na první návštěvu zdarma, dárkový poukaz, dárek k prvnímu nákupu.
Zároveň se nebojte říci o kontakt. Lidé vám ho rádi dají, pokud je pro ně váš magnet smysluplný a hodnotný.
A jak to všechno zrealizovat? Formulář. To je ten klíč. Na webu je potřeba mít magnet s neodolatelnou nabídkou, který návštěvník získá výměnou za svůj kontakt vložený do webového formuláře.
Často se ale setkávám se zásadní chybou. Když už lidé mají na webu tento formulář, mají ho jen na úvodní stránce. Je potřeba počítat s tím, že jen málokdy noví návštěvníci přijdou rovnou na úvodní stránku. Naopak, většinou se na web dostanou skrze jeho obsah. Třeba přes blogový článek.
Doporučuji proto magnet vkládat na různá místa celého webu tak, aby každý nový návštěvník mohl vaši neodolatelnou nabídku hned využít.
Udělejte jednoduchý test. Posaďte před svůj web člověka, který vás nezná, neví, co děláte a ještě neviděl váš web. Nechte ho pár sekund dívat na úvodní stránku. Pak web zavřete. Zeptejte se, o čem web je a co se na něm dozví. Pokud nebude schopen vám to popsat, je něco špatně.
Ať už návštěvník na web přijde odkudkoliv, pravděpodobně se dřív nebo později proklikne na úvodní stránku. V jejím úvodu musí být jasně řečeno, o čem web je. K tomuto účelu se často používá tzv. core message, která říká, co web nabízí, pro koho a s jaké to bude mít výsledky.
Skvělá je také doprovodná fotografie umístěná na pozadí přes celou stránku. Zajistěte ale, aby byla skutečně poutavá a kvalitní. Nehezká rozmazaná fotka, ve které by text splýval a nebyl dobře čitelný, bude působit spíše negativně.
Když už návštěvník pozná, kde to vlastně je, vyzvěte ho k akci. Pod úvodní core message dejte velké tlačítko s výzvou k akci. Tou výzvou může být získání vašeho magnetu.
Říkáte si o kontakt? Super. Ale komunikujte s nimi. Ne, nemyslím tím posílání nabídek pořád dokola. Tím své zákazníky dříve či později odradíte.
Už jste slyšeli o pojmu cesta zákazníka? Když máte na webu formulář a získáte kontakt, cesta zákazníka je způsob, jak s kontaktem pracovat. Za pár dní od registrace poděkujte. Za dalších pár dní zkuste překvapit zajímavým obsahem navíc. Řekněte kontaktu, že vám na něm záleží. Informujte o svém blogu, kde jsou další informace. Pozvěte na sociální sítě. Budujte důvěru. Pak teprve zkuste nabídnout svůj produkt. Váš úspěch bude pravděpodobnější, než když budete nutit k nákupu hned na začátku.
Pracujete s blogem? Paráda. Informujte své kontakty o tom, že je na blogu něco nového.
Pojďme si to shrnout. Máte web. Publikujete na něm obsah skrze blog. Své příspěvky sdílíte na sociální sítě. Lidé přicházejí na web ze sociálních sítí a vyhledávání. Dostanou od vás neodolatelnou nabídku. Na oplátku získáváte jejich kontakt. Díky cestě zákazníka vám kontakt začne důvěřovat. Pravděpodobně máte nového zákazníka. Do budoucna mu posíláte nové články. Lidem nic nenutíte, ale díky webu lépe prodáváte. Zní to jako sci-fi? Nikoliv. Tak funguje moderní web.
A pokud chcete prodávat online produkty, můžete automatizovat nejen magnet, cestu zákazníka a komunikaci s kontakty, ale i celý proces prodeje od objednávky přes fakturaci až po předání produktu zákazníkovi.
Teď už asi vidíte ten rozdíl a je vám jasné, proč se nevyplatí do reklamy investovat, pokud nemáte skvěle dotažený web. Přivést na web tisíc návštěvníků z reklamy je jedna věc. Zaujmout je, získat jejich důvěru a přeměnit v zákazníky klidně až za rok od prvního setkání, je věc druhá.
„Jen jedno procento návštěvníků je připraveno nakoupit po prvním setkání s vámi. Ti ostatní odejdou a pokud na ně nemáte kontakt, pravděpodobně už se nikdy nevrátí.“
Je to jako první rande. Taky nedostanete všechno hned na začátku.
Profesionální web s funkcemi, o kterých píšu v tomto článku, si dnes může vybudovat každý. Zaregistrujte se zdarma do Edutu. Ukážeme vám tak, jak na to.
Webdesign a marketing jsou náš denní chleba. Přes 8 let v oboru nás vedlo k vytvoření vzdělávací platformy, prostřednictvím které sdílíme praktické tipy, triky a ukázky z praxe.
Těším se na vás uvnitř Edutu.
Kurzy s úsměvem
Klikněte na tlačítko a začněte studovat online kurzy pro start a rozvoj vašeho podnikání.